Psychologie tegen financiële problemen

Om consumenten te gaan beschermen tegen zichzelf heeft het AFM (Autoriteit Financiële Markten) twee nieuwe afdelingen opgezet. Zij hebben namelijk vastgesteld dat de consument toekomstige uitgaven volledig onderschat.
Door de consument te gaan wijzen op de psychologische trucjes van de diverse financiële bedrijven, waardoor de consument beter een keuze zou moeten kunnen maken, en hierdoor dus niet meer in de problemen komt. Door duidelijker te weten hoe lang een looptijd daadwerkelijk is, en wat een totaal bedrag is wat de consument moet betalen, zou deze minder lenen.

April jongstleden is er dan ook een nieuwe afdeling Gedragswetenschappen gestart bij het AFM met meerdere psychologen die zullen waken over het financiële welzijn van de consumenten.

Woekerpolissen

Een woord wat de afgelopen jaren veel is gevallen in het nieuws is toch wel woekerpolis. Maar niet alleen de woekerpolis maar ook producten zoals aflossingsvrije hypotheek zijn producten waar consumenten vaak de gevolgen niet van kunnen overzien door een langere looptijd. U zult vaak een gedegen kennis moeten hebben om goed te kunnen inzien wat de gevolgen op lang termijn zijn als u een financieel product aan gaat. Uiteraard hebben veel mensen dit niet altijd, en dit is dan ook waarom wij allemaal verwachten dat een financiële instelling u hierin begeleid, en u helpt een juiste keuze te maken die voor u op lang termijn de beste is. Wij gaan naar deze instellingen, en vragen hen “hoeveel kan ik lenen?” en wij verwachten allemaal een eerlijk, en doordacht antwoord. Helaas is dit dus vaak niet zo.

Psychologie achter te veel lenen

Helaas blijkt dat veel financiële aanbieders negatief bijsturen, om maar een product te verkopen. Hier heeft het AFM genoeg van, en wil bijtijds gaan inspringen.
Uit onderzoek blijkt (en dit klinkt ook heel erg logisch vinden wij bij UCAD) zal een consument vaak minder lenen als het gehele terug te betalen bedrag wordt vermeld in plaats van alleen het maand bedrag. Denkt u maar na, wat zou u lenen? Leen nu 5000 euro voor maar 50 euro per maand! Of, Leen nu in totaal 7250 euro en krijg er 5000 euro voor? Logisch.
Ook al weten consumenten vaak eigenlijk al dat het geen wijs besluit is om deze dure lening te nemen, toch doen we het wel vaak. Zoals de AFM uitlegt: “We weten ook dat de aarde aan het opwarmen is, maar daar gaan we ook niet minder lang van onder een warme douch.” Zo is de mens nou eenmaal, beslissingen worden niet rationeel gemaakt. En daar moeten wij ze dan toch bij beschermen. Puur op ratio beslissingen maken, betekend namelijk, geen emotie. En dat is natuurlijk niet hoe mensen leven.

Lang termijn lening

Een ander aspect waar mensen vaak minder goed in zijn, is op lang termijn voorruit te denken. Als bijvoorbeeld een hypotheekrente daalt, waardoor ze aan het einde van het haar meer geld terug krijgen, of minder per maand hoeven af te lossen, is natuurlijk de slimme beslissing om het geld wat niet betaald hoeft te worden op te sparen. En uiteindelijk het huis sneller mee af te lossen. Maar in de praktijk doen maar weinig mensen dit.

De hele psychologie is dan ook dat consumenten weten dat ze moeten sparen, voor hun schuld, voor hun pensioen, maar in praktijk doet bijna niemand dit.

Hierdoor wil het AFM diverse gedragswetenschappen gaan gebruiken om u te helpen, om te voorkomen dat u in de problemen komt.

Wat vindt u hiervan? Ook al weet u dat u hierbij waarschijnlijk beschermd moet worden, is dit iets wat mensen ook echt willen? Natuurlijk zijn wij allemaal blij als we niet in de problemen komen, of als we geholpen worden om eruit te komen, maar vaak willen we gewoon snel geld lenen.

Waar UCAD in ieder geval helemaal achter staat is dat de financiële bedrijven welke niet geheel eerlijk zijn eruit gefilterd zullen worden. Er zijn een aantal instanties die u wel goed zullen voorlichten maar er zijn er meer die dat niet zullen doen.

Want dat, zijn in ons optiek echte criminelen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *